1

Każdy punkt na mapie symbolizuje kompozytora - wystarczy kliknąć aby zobaczyć informacje na jego temat

2

Mapę możesz oglądać w trzech widokach

3

Wyszukiwarka to najszybszy sposób odszukania osoby albo definicji terminu

4

W menu znajdziesz m.in. przewodniki po ciekawych zjawiskach oraz indeksy alfabetyczne kompozytorów i terminów: stylów, technik, szkół, grup

5

Dzięki ścieżce okruszków możesz zawsze wrócić do wcześniej czytanych treści

Przejdź do serwisu

Karol Nepelski

Karol Nepelski
  • Data urodzenia 03.07.1982 Wejherowo
#interaktywność#ciało#głos#film i teatr

Dowcipny i błyskotliwy kompozytor, aktywny także na polu muzyki teatralnej oraz performansów (cielesnych i nie tylko), silnie inspirujący się neuroestetyką i kognitywizmem. Nepelski nie stroni od inteligentnych happeningów oraz spektakularnych akcji, które zawsze rzetelnie przygotowuje. W muzyce symfonicznej bada granice konwencji oraz gra z percepcją słuchaczy.

Skoro produkt naszej działalności jest tak różny w kulturach na całym świecie, to gdzie jest to co nas łączy? (...) Cały czas poruszamy się w abstrakcyjnej sferze muzyki. Mój sposób na sprawy „neuro” znalazłem poprzez bezpośrednie odniesienie do ciała i w ogóle całego układu psychosomatycznego.

w wywiadzie z E. Szczecińską i J. Topolskim, „Glissando” nr 19 / 2011

ciekawostki

  • Miał być inżynierem mechanikiem, jednak porzucił studia na Politechnice na rzecz kompozycji.
  • Trenuje pływanie, uwielbia spływy kajakowe.

sugerowane utwory


długość utworu: 20'13''

Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Krakowie; Grzegorz Wierus (dyrygent)

Utwór na orkiestrę symfoniczną powstał w 2007 roku i wiąże się z poszukiwaniem przez kompozytora muzycznych uniwersaliów, elementów wspólnych dla różnych kultur i tradycji. Kompozycja jest inspirowana starożytną koncepcją żywiołów (pierwiastków, elementów), pojmowanych jako podstawa wszechświata.


długość utworu: 26'54''

Międzynarodowe Warsztaty Muzyki Współczesnej - Warszawska Jesień; Rüdiger Böhm (dyrygent)

„Naturalia” to pierwszy utwór z cyklu zatytułowanego „Primordium”, czyli „pierwszy porządek”. Kompozytor poszukuje w nim praźródeł muzyki, w pierwszej kolejności skupiając uwagę na naturze. Między zakomponowanymi fragmentami granymi na tradycyjnych instrumentach występują interludia wykonywane na takich przedmiotach, jak patyki czy kamienie. Muzyka instrumentalna wyrasta z pierwotnych, naturalnych dźwięków, jest ich rozwinięciem.


długość utworu: 14'37''

Kwartludium

W drugim utworze z cyklu „Primordium” kompozytor poszukuje pierwotnej zasady muzyki w sposobie funkcjonowania ludzkiego mózgu. Jest to też próba integracji wielozmysłowej percepcji poprzez oddziaływanie na słuchacza tym, co dźwiękowe oraz tym, co wizualne. Kompozycja na klarnet, skrzypce, perkusję, fortepian oraz flet basowy została prawykonana w 2010 roku podczas 29. Festiwalu Musica Polonica Nova we Wrocławiu.


długość utworu: 8'54''

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia; Michał Kluza (dyrygent)

Podsumowanie zainteresowań kompozytora zagadnieniami z dziedziny kognitywistyki i neuroestetyki. Jest to utwór na pograniczu tradycyjnej kompozycji i performansu. Dyrygent wchodzi na salę już w trakcie trwania utworu (wywołując falę oklasków wpisujących się w brzmienie pierwszej części kompozycji), a muzycy zasiadający w orkiestrze – poza grą na instrumentach – m.in. klaszczą, tupią i dyszą. Ruch, dźwięk, szum, cisza... Muzyka zbudowana jest tak, by pobudzać mózg, skłaniając go do aktywnej percepcji muzycznej rzeczywistości.
  • nauczyciele
  • Marek Stachowski (1936–2004)
  • Zbigniew Bujarski (1933-)
  • Krzysztof Penderecki (1933-)
  • opis zdjęcia
  • composer.acf.zdjecie_opis
Widok landscape na tej szerokości ekranu nie jest wspierany. Prosimy obrócić telefon