Muzyka filmowa jest różnorodna, a jej zakres zależy od przyjętej perspektywy. To kompozycje napisane do filmu (fabularnego, dokumentalnego czy eksperymentalnego), ale też utwory prekompilowane (istniejące...
Rozprawa Barbary Okoń-Makowskiej, reżyserki dźwięku związanej ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia, poświęcona kompozycji „Symfonia. Muzyka elektroniczna” (1964-66) Bogusława Schaeffera, jednej z najsłynniejszych polskich partytur graficznych,...
"O Muzyko! Melodio! Muzyko! Ty wszechwładna! Harmonio natury! – Przygniatasz ciężarem rozedrganej harfy, strunami mię gdzieś porywasz nad ziemię…" – te słowa z wczesnej poezji...
„Niektórzy nazywają to kakofonią decybeli. Inni – radosnym śpiewem przyszłości. Ale na tym właśnie polega prawo do eksperymentów” - obwieszczał entuzjastycznie lektor w słynnej kronice...
Jak co roku nadchodzi długo wyczekiwana fiesta – dwa największe polskie festiwale muzyki współczesnej: w Warszawie (20–28 września) i Krakowie (27 września – 3 października)....
W połowie lat 50. XX wieku sytuacja polityczna w Polsce zaczęła się nieco liberalizować. Rok 1956 przyniósł rozruchy w państwach bloku sowieckiego, które na Węgrzech...
W wyniku kampanii wrześniowej polska kultura muzyczna poniosła dotkliwe straty. Zniszczone zostały m.in. gmachy opery i filharmonii w Warszawie, przestało istnieć Polskie Radio, spłonęły cenne...
Ostatnie trzy dekady przyniosły duże zmiany polityczne, społeczne i technologiczne. W czasie, kiedy na wchodzie Europy upadał komunizm, na Zachodzie do komercyjnego obiegu trafiał Internet....
Średni udział kompozytorek w festiwalach muzyki współczesnej na świecie nie przekracza dzisiaj 20%. Niektórzy twierdzą, że liczby odzwierciedlają faktyczne proporcje pomiędzy komponującymi kobietami i mężczyznami....
Osadnictwo żydowskie na ziemiach polskich ma ponad tysiącletnią historię, która głęboko odcisnęła się na naszej kulturze. W 2014 roku Żydowski Instytut Historyczny w Warszawie opublikował...
Dwie wojny światowe, Zagłada, gułagi i komunistyczna opresja – cierpienie odcisnęło nieusuwalne piętno na twórcach XX stulecia. Theodor W. Adorno pytał: czy po Auschwitz można...
${composer.acf.cytat} ${composer.acf.zrodlo_cytatu}
${composer.acf.cytat}
długość utworu: ${dzielo.acf.dlugosc_utworu}
${article.acf.zajawka} ${artykul.kompozytor.post_title}